Новини
21.02.2023
При імпорті добрив митниця масово завищує вартість на 100 дол/т і вище та затримує їх постачання під посівну
Минулого тижня постачальники мінеральних добрив почали масово звертатися зі скаргами на дії представників Державної митної служби України. Скарги пов’язані з тим, що представники Держмитслужби масово затримують оформлення митних декларацій на імпорт мінеральних добрив, відмовляють у визначенні митної вартості товару згідно статті 57 Митного кодексу України за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції). Натомість, необґрунтовано користуючись правом коригування митної вартості (ст. 55 Митного кодексу України), представники Держмитслужби проводять визначення за другорядними методами, зокрема резервним, з метою завищення митної вартості мінеральних добрив, вибіркового беручи для коригування митну вартість неспівставних товарів за попередні періоди.
Наприкладу, щодо карбаміду непоодинокі випадки, коли Держмитслужба не погоджує митну декларацію при вартості нижче 745-805 дол/т, тоді як імпортери в декларації вказували реальну вартість за основним методом згідно ціною договору (контракту) 600-670 дол/т. Відповідно, навіть при завищенні вартості з боку Держмитслужби на 100 дол/т виникають додаткові витрати на сплату ПДВ 20% та ввізних мит до 6,5% на рівні 26,5 дол/т. Аналогічна ситуація і щодо інших видів добрив.
Ситуація з митним оформленням ускладнюється тим, що ціни на світових ринках на добрива почали нарешті суттєво знижуватися. Так, біржова вартість карбаміду FOB Middle East станом на 16.02.23 становила 358 дол./т, коли ще два місяці тому станом на 16.12.22 ціна була 502 дол./т. Аналогічна тенденція до зниження склалася і щодо інших видів добрив.
На внутрішньому ринку України поточна ціна карбаміду складає 30-34 тис грн з ПДВ, що відповідає еквіваленту 680-770 дол./т без ПДВ, проте також спостерігається тенденція до зниження вслід за світовим ринком з корегуванням на вартість доставки в Україну.
Відповідно, найближчі нові партії того ж карбаміду на кордоні України будуть коштувати близько 500-550 дол/т. При розмитненні за завищеними цінами з боку Держмитслужби по 800 дол/т, матимемо додаткові необґрунтовані витрати постачальників на митні платежі до 80 дол/т, що в підсумку стануть додатковими витратами сільськогосподарських виробників.
Затримка з митним оформленням та завищення вартості добрив суттєво обмежують можливість українських аграріїв придбати необхідні добрива для посіву 2023 року та ускладнюють непросту ситуацію в агросекторі України. Через фінансові складнощі, високу вартість логістики та дороговизну мінеральних добрив очікувані обсяги забезпечення цими добривами під урожай 2023 року, за оцінками УКАБ, складають близько 2-2,5 млн. т у фізичній вазі, проти 6 млн. т під урожай 2021 року. При цьому, очікуваний обсяг внесення по азотним добривам знизиться на 60%, а по добривам, що містять фосфор, калій або комплексних, скоротиться ще більше – орієнтовно на 70-75%. Таке скорочення внесення добрив має прямий вплив на зниження очікуваної врожайності. В підсумку, за прогнозами УКАБ, валовий збір зерна в 2023 році може знизитися до 34 млн т, що на 37% нижче валового збору в 54 млн т зерна в 2022 році.
Зниження цін на добрива вслід за світовою динамікою та пришвидшення їх постачання напередодні весняної посівної кампанії 2023 року може збільшити можливості українських аграріїв до забезпечення закупівлі та внесення добрив на 30-60% відсотків. Це в свою чергу поліпшить прогнози валового збору сільськогосподарських культур, позитивно вплине на оцінку ВВП, обсяги валютних надходжень від експорту та торговельний баланс. В результаті також можуть зрости надходження від митних платежів за рахунок зростання обсягів імпорту мінеральних добрив, котрі наразі є в дефіциті на внутрішньому ринку України.
УКАБ закликає уряд звернути увагу на дії Держмитслужби, що містять ознаки зловживання механізмом коригування вартості, необґрунтованого завищення імпортної вартості добрив та затримують їх постачання аграріям під посівну кампанію 2023 року.