Новини
01.11.2023
Ігор Чикін «Сьогодні найбільшим викликом для агровиробників залишається експортна логістика»
До асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” долучилась компанія Kernel - найбільший в Україні виробник та експортер зернових, лідер світового ринку соняшникової олії. В особистому інтерв’ю директор Агробізнесу Kernel Ігор Чикін розповів про основні виклики, що постали перед компанією з початком війни та шляхи їх подолання, а також поділився планами розвитку Kernel на найближче майбутнє.
Розкажіть, будь ласка, про історію створення та структуру діяльності компанії Kernel на українському ринку.
Kernel працює на українському ринку з 1995 року. За 28 років динамічного розвитку компанія наростила земельний банк до 363 тис. га та збільшила обсяги агровиробництва до понад 2 млн тонн. Серед активів Kernel — олійноекстракційні заводи з переробною потужністю 3 млн тонн/рік та потенціалом збільшення ще на 1 млн, мережа елеваторних комплексів з можливістю одночасного зберігання 2,3 млн тонн, власний парк вагонів-зерновозів, морські та річкові термінали з щорічним обʼємом перевалки понад 10,5 млн тонн. Сьогодні компанія — найбільший в Україні виробник та експортер зернових, лідер світового ринку соняшникової олії, що постачає свою продукцію до понад 80 країн світу.
Також Kernel є лідером із запровадження інновацій для агропромислового комплексу України. Ми застосуємо IT-технології на всіх етапах — від вирощування сировини до реалізації готової продукції. На сьогодні багато процесів автоматизовані. І навіть більше – певними розробками і технологічними рішеннями ми готові ділитися з ринком, і не лише аграрним.
Ще одним із напрямків діяльності компанії є впровадження проєктів «зеленої» енергетики з переробки біомаси в енергію для забезпечення виробничих активів.
Які основні виклики та ризики постали перед компанією з початком війни та якими були шляхи їх подолання?
З основними викликами на початку повномасштабного вторгнення — евакуацією людей та проведенням весняної посівної — ми успішно справилися. Співробітникам допомогли виїхати з потенційно небезпечних територій в безпечніші регіони, комплекс весняно-польових робіт завершили в оптимальні строки навіть у максимально наближених до лінії фронту регіонах. Щоб своєчасно і якісно реагувати на виклики та зміни, ми вирішили якомога більше повноважень делегувати у регіони, максимально децентралізувати управління.
Що стосується інших аспектів роботи, то після 24 лютого 2022 року українські аграрії відчули свою залежність від імпорту критично важливих ресурсів, а найбільше від мінеральних добрив та пального. Оскільки попередні ланцюги постачання було розірвано, ми почали шукати можливості та будувати нові логістичні шляхи. До сезону-2023 Kernel вперше закупив добрива польського, марокканського, ізраїльського, йорданського виробництва і разом з партнерами пропрацював прямі постачання в Україну. Щодо пального, ми підписали формульні контракти на постачання з Литви, Польщі, Греції, Болгарії, Норвегії, США та інших країн. Зараз постійно підтримуємо контакти з ключовими світовими виробниками та трейдерами, щоб максимально диверсифікувати ризики.
І, звісно, вже два сезони поспіль і до сьогодні найбільшим викликом для агровиробників залишається експортна логістика. Зважаючи на складнощі в роботі, а згодом і взагалі припинення дії зернової угоди, питання вивезення продукції з України залишається відкритим. Зростання цін на транспортні послуги робить вирощування агропродукції подекуди нерентабельним, а для дрібних виробників – і збитковим. З перших днів повномасштабної війни Kernel робить все можливе, щоб експорт продукції продовжувався. Це не лише питання функціонування нашого бізнесу, а й індустрії в цілому, економіки нашої країни і забезпечення світової продовольчої безпеки.
Як в компанії змінилася структура посівів та технологія вирощування зернових та олійних культур за останні 1,5 роки?
Обʼєктивний стан справ підштовхував нас до змін у технології. В сезоні-2023 ми зробили ставку на олійні культури. Істотного зростання площ посівів соняшнику не відбулося, вони залишилися незмінно великими. Основна відмінність із попереднім роком у тому, що ми наростили обсяги посівів сої. Водночас, зважаючи на логістичні ризики та кризу енергоресурсів, скоротили посіви кукурудзи. Стратегія, якою ми керувалися в поточному сезоні, — зменшення площ, відведених під енергозалежні культури, і зменшення валового виробництва з 1 га.
Як трансформація логістичних ланцюжків впливає на експортну діяльність компанії?
Через блокаду морських портів нам довелося переорієнтувати логістичні потоки в напрямку західних кордонів і річкових терміналів та загалом диверсифікувати логістичні маршрути, щоб за будь-яких обставин бути в змозі вивозити сировину і продукцію. Адже наявні шляхи перебувають під загрозою, зокрема річкові порти на Дунаї останні кілька місяців постійно зазнають обстрілів з боку російської сторони.
Водночас економічно виправданої альтернативи морським перевезенням немає. За нинішніх обставин наземними та річковими шляхами Україна може вивезти лише близько 30 млн т/рік. Для порівняння, у довоєнний період об’єми експорту з України могли складати по 7 млн тонн продукції на місяць. Ми сподіваємося, що завдяки підтримці міжнародної спільноти українські морські коридори будуть працювати.
Поділіться майбутніми планами діяльності компанії. Чи є перспективи на розширення, залучення інвестицій?
Kernel взяв курс на збільшення обсягів переробки. Ми плануємо найближчим часом завершити наш найбільший інвестиційний проєкт і запустити Старокостянтинівський олійноекстракційний завод. Він стане першим активом компанії на заході України та найпотужнішим серед функціонуючих, адже може переробляти 1 млн тонн насіння соняшнику щороку. Нарощення переробних потужностей всередині країни — це не тільки про створення нових робочих місць і систематичне наповнення бюджетів усіх рівнів податками, а й про стимули для місцевих фермерів збільшувати виробництво культур.
Додатково Kernel інвестував у придбання логістичних активів у портах Чорноморськ і Рені для підвищення стійкості бізнесу з переробки олійних культур. Однак в нинішніх непростих умовах визначальним фактором залишається можливість стабільного експорту продукції з доданою вартістю.
Чи допомагає Кернел ЗСУ, населенню на територіях, де відбуваються бойові дії?
Понад 800 співробітників Kernel захищають українську землю від ворога. Компанія забезпечила їх військовим спорядженням, щомісяця надає матеріальну допомогу. Вже більше року ми забезпечуємо всім необхідним 5 бригад, які входять до бойового складу Збройних Сил України. Особливість нашої допомоги — оперативне закриття потреб військових. Ми перебуваємо на постійному звʼязку з бригадами, напряму контактуємо з постачальниками, забезпечуємо логістику та передачу без посередників. Працюємо як великий благодійний фонд, проте не витрачаємо ресурсів на адміністративні процеси. Загалом на підтримку ЗСУ та цивільних Kernel направив уже понад 1,3 млрд грн.
Якими є ваші очікування від членства і співпраці з асоціацією “Український клуб аграрного бізнесу”?
Сподіваємося, що разом із іншими учасниками асоціації зможемо ефективніше реагувати та вирішувати виклики сьогодення, які стосуються роботи нашої галузі, включно з розробкою нормативно-правової бази, питаннями держпідтримки, оподаткування тощо. УКАБ об’єднує провідні компанії агроіндустрії, що дає змогу потужніше підходити до вирішення спільних проблем, а також дозволяє обмінюватися досвідом зокрема у напрямках щодо земельних відносин, дистрибуції ЗЗР, роботи на ринку добрив та агротехнологій. Експерти Kernel вже долучились до відповідних комітетів спільноти.
Сьогодні професіоналам, як ніколи раніше, потрібно об’єднуватися, адже в усіх агровиробників спільна мета – у надскладний для країни час забезпечити стабільність агробізнесу – одного із провідних секторів економіки України. Важливо, що УКАБ відкрив європейський офіс у Брюсселі. Цей крок допоможе ефективно представляти інтереси українського бізнесу у рамках процесів євроінтеграції.