Алекс Ліссітса
Бий свого, щоб чужі боялися. Так можна охарактеризувати новий механізм сплати податків, прописаний і оприлюднений у законопроєкті № 5600. Що викликає особливу стурбованість?
ПДВ та його відшкодування
Відшкодування ПДВ зможуть отримати не всі, а лише експортери, або виробники, які купують основні засоби чи здійснюють глибоку переробку товарів — не менше 8% від продажної ціни.
Враховуючи виробничі цикли у сільському господарстві та неможливості перевірки дотримання 8% допоки готову продукцію не продано, аграрії стають заручниками цієї ситуації і змушені будуть ставати кредиторами бюджету на рік.
Норма абсурдна по своїй суті і проблемна з точки зору розрахунку. По суті, це те ж бажання заморозити на рік відшкодування ПДВ, яке свого часу пропонували «нульовою» ставкою ПДВ при експорті, але під іншим соусом.
Окрім цього, абсолютно лишається не зрозумілим, як бути виробникам, які експортують напряму.
Податковий кредит
Обмеження можливості включення до податкового кредиту сум за зареєстрованими ПК не більше 180 днів з дати складання податкової накладної (на сьогодні — 1095 днів) та аналогічне обмеження з правом платника подати до податкової декларації скаргу на недобросовісного продавця/покупця в разі помилок в обов'язкових реквізитах податкової накладної або порушеннях граничних термінів їх реєстрації в Єдиному реєстрі, призведе не інакше, як до прихованого зростання податкового навантаження.
Збитки підприємства
Для великих платників податків (тут мова саме про податок на прибуток) дозволяється враховувати лише 50% збитків минулих років. Виходить, що збитки — це проблема підприємця, а прибуток — заплати податки без огляду на минулі збитки. Абсурдна норма, яка ще раз демонструє споживацьке відношення держави до бізнесу.
Не менш абсурдною є норма, яка до того ж відкриває поле для зловживань, щодо права ДПС брати майно у податкову заставу навіть якщо платник ще оскаржує податкове повідомлення.
Дискримінація птахівництва
Законопроєкт передбачає також виключення з четвертої групи спрощеної системи оподаткування аграріїв, основним видом діяльності яких є птахівництво. У мене виникає наступне питання: «Чим курка з перепілкою та страусом, гірші, чи, може, кращі за корів та свиней?» Вітчизняне законодавство узагальнює все сільське господарство в одну сферу, для якої встановлений спеціальний податковий режим, тому не інакше, як дискримінацією, цю норму не назвеш.
Йдемо далі, чи враховують можновладці у випадку прийняття даної норми ймовірне зростання ціни на харчові продукти. Не виключено, що про це вони не думали.
І це лише чотири найболючіші точки податкових інновацій, які викликали шквал критики з боку бізнесу. Навіщо і для кого ці податкові «сюрпризи», чому у постковідний період держава підставляє не плече, а підніжку, чому керуються емоціями, а не розрахунками, чому не консультуються з бізнесом (принаймні з аграрним не було консультацій). Як завжди, багато запитань, а відповідей так і нема.
Спеціально для AgroPortal.