Вам був надiсланий лист з новим паролем Дякуємо за реєстрацiю. Ваш запит буде розглянуто у найближчий час.
25 Травня 2019

Новини

10.01.2019

Ucab Чи бігти купувати землю, поки Президент не підписав продовження мораторію?

Наприкінці минулого року депутати Верховної Ради 231 голосом ухвалили продовження мораторію на продаж земель с/г призначення ще на рік. Проте, документ досі не підписаний ні спікером парламенту, ні президентом. Чи можна зараз купити/продати землю, - відповідає генеральний директор Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Тарас Висоцький.

- 20 грудня депутати ухвалили закон, яким продовжили мораторій на продаж земель с/г призначення ще на рік до 1 січня 2020 року. Однак, цей закон досі не набув чинності, у чому причина?

-  Закон, що продовжує мораторій, не набув чинності через те, що двома народними депутатами було оскаржено результати голосування. Зокрема, зареєстровано дві постанови про визнання рішення Верховної Ради недійсним через порушення регламенту під час голосування («кнопкодавство» - Ред.).

У таких випадках, набуття чинності законом призупиняється, а постанови про скасування рішення Верховної Ради виносяться на голосування позачергово на найближчому парламентському засіданні. Якщо народні депутати проголосують за одну з постанов, - результати голосування за мораторій анулюються. Якщо ж голосів «за» буде недостатньо, що більш ймовірно, спікер матиме правові підстави підписати законопроект і передати на підпис Президенту. Як свідчить практика, - всі аналогічні постанови зазвичай відхиляють.

Тому з точки зору продовження мораторію має відбутись ще як мінімум три етапи: розгляд постанов, підписання документу спікером (котрий не може не підписати те, що ухвалено) та рішення Президента, який має повноваження підписати або накласти вето на закон і повернути його до парламенту.

- Коли можуть бути розглянута ці постанови?

- Чергове пленарне засідання має відбутися наступного тижня (14-18 січня – Ред.), тому швидше за все, що постанови будуть відразу розглянуті, відхилені і закон підписаний спікером. Після цього законопроект передадуть на підпис Президенту.

- Що означає сьогоднішня ситуація з законопроектом 9355-5 для ринку? Сьогодні можна купувати і продавати землю? Чи не скористаються учасники ринку тимчасовою відсутністю мораторію, щоб викупити частину земель?

- Для учасників ринку нічого не змінилося. Відчуження паїв залишається незаконним до моменту ухвалення закону про обіг земель сільськогосподарського призначення. Однак, залишається психологічний аспект та простір для маніпуляцій, яким користуються, щоб переконати населення у зворотному.

Упродовж мораторію були різні умови його скасування. Спочатку це була лише дата, потім дату прибрали та встановили необхідність прийняття закону про обіг. Далі вирішили, що все-таки встановлення дедлайну стимулюватиме до розробки закону і знову встановили дату. Останні 3 роки змінюють лише цифру того року, до якої діє заборона на відчуження. Проте дві обов’язкові умови для легалізації купівлі-продажу землі залишаються незмінними: настання певної дати та набуття чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення.

Отже, за наявності хоча б однієї невиконаної умови, діють такі ж правила і можливості стосовно продажу і купівлі, як і попереднього року в рамках дії мораторію.

- На що можна сподіватись у 2019 році? Які кроки треба зробити на шляху впровадження реформи?

- Завдання номер один - докласти максимум зусиль для розробки та ухвалення законопроекту про обіг земель с/г призначення. Більшість заяв проти ринку землі ґрунтується на тому, що не можна запроваджувати ринок без чітких правил гри, тобто більшість тих, хто голосував «за» мораторій готові підтримати ринок, але за певних умов. Тому варто ці умови обговорити.

Ухвалення законопроекту про обіг земель не обов’язково означатиме негайне запровадження ринку землі, але стане перепоною для маніпуляцій про відсутність чітких і зрозумілих правил гри, знівелює левову частку аргументів прихильників мораторію та дозволить власниками землі, інвесторам і бізнесу планувати свої подальші дії.

Складність полягає у тому, що для ухвалення закону про обіг земель с/г призначення має бути знайдений консенсус стосовно моделі ринку с/г земель. Потрібно максимально дискутувати, яким би мав бути цей ринок, шукати компроміси і зробити все, щоб цей законопроект був ухвалений. Якщо його не ухвалити цього року, то не зважаючи на результати президентських чи парламентських виборів, мораторій скоріше за все буде продовжено знову до того часу, поки не буде зафіксована модель функціонування ринку. Ключова ціль сьогодні: не боротьба проти продовження мораторію, а фіксація  моделі, за якою ринок землі буде працювати на благо країни.

- Чи обов’язковою є норма про доручення Уряду внести на розгляд Верховної Ради закон про обіг земель с/г призначення до 1 березня цього року?

- Це законодавча норма прямої дії. Але Верховна Рада вже мінімум втретє продовжує мораторій з аналогічним дорученням для уряду і як показує практика, воно не виконується. На жаль, відсутній чіткий механізм примусу чи санкцій у разі невиконання урядом цього зобов’язання. Тому скоріше за все ця норма не буде виконана і цього разу.

Є зареєстровані три депутатські законопроекти про обіг земель. Урядового немає жодного. Ми впевнені, що при належній політичній волі уряд міг би досить швидко внести законопроект – підготувати його не є проблемою з точки зору затрат часу, це може зайняти приблизно місяць. Основне питання – наявність політичного консенсусу і відповідних передумов для того, щоб законопроект про обіг земель с/г призначення був не просто внесений, але й підтриманий.

- Зважаючи на парламентські і президентські вибори цього року, коли на вашу думку, може бути скасовано мораторій і коли може запрацювати ринок землі?

- Мораторій – норма законодавства, яку при волі парламенту можна змінити або скасувати будь-коли. Але як показує практика роботи попереднього парламенту, найбільш радикальні реформи були проведені 2015 року у першій половині 2016 року, тобто у перший рік, максимум два після виборів. Орієнтуючись на попередній досвід, можна вважати, що найбільш сприятливим періодом для того, щоб зафіксувати модель і запровадити ринок землі, є 2020-2021 рр.

Сьогодні ми спостерігаємо чіткий тренд до збільшення прихильників запровадження ринку землі, в тому числі і в політичних колах. Оцінюючи тенденції рік від року, у 2020 році ми можемо мати критичну масу політиків, які підтримають відкриття ринку землі, і сприятливий з точки зору політичного календаря період для цієї реформи. Вже багато зроблено, є розуміння, досвід, знання як її слід запроваджувати. Поєднання цих трьох факторів і наділяє оптимізмом, що в 2020-21 році один з найважливіших етапів земельної реформи, впровадження ринку, буде завершено. Далі потрібно аналізувати, як він функціонує та робити коригування і проводити адаптацію відповідно до умов, викликів та цілей.




  • БЕЙКЕР ТІЛЛІ УКРАЇНА
  • Agroresurs
  • AMAKO
  • Lozova Machinery
  • Лімагрейн
  • Zeppelin
  • GrainAlliance
  • Quivogne
  • Amazone
  • Goodvalley
  • IMMER Group
  • kws
  • LNZ Group
  •  Agricom Group
  • Агроріск
  • Райффайзен Банк Аваль
  • horsch
  • uahk
  • Сygnet
  • Syngenta
  • Svarog
  • Agco
  • Lembke
  • Agroregion
  • ugt
  • Agroswit
  • Mriya
  • Eridon
  • Monsanto
  • MHP
  • Maschionet
  • Maisadour
  • Козятинський м’ясокомбінат
  • DuPont Pioneer
  • Вінницька аграрно-промислова група
  • Alfabank
  • Agroscop
  • Agroros
  • Agrimatco
  • Avgust
  • NCH Advisors
  • Crop Life International
  • Continental farmers Group
  • AgroGeneration
  • credit agricole
  • danone
  • claas
  • john deer